• Home
  • Sitemap
  • Contact us
Fire Sci. Eng Search

CLOSE


Fire Science and Engineering 2006;20(1):15-22.
Published online March 31, 2006.
소방안전에 대한 유아교사의 인식에 관한 연구
방창훈, 정계영, 이용주
1경북전문대학 소방안전관리과2경북전문대학 유아교육과3경북전문대학 유아교육과
A Study on the Fire Safety Awareness Level of Early Childhood Teachers
Bang Chang-Hoon, Chung Kye-Young, Lee Yong-Joo
요약
본 연구는 유아교육기관 교사의 소방안전에 관한 의식을 조사하여 소방안전의식을 향상시키기 위하여 수행되었으며, 연구 결과는 다음과 같다. 유아교사들은 우리사회의 소방안전의식이 전반적으로 낮다고 평가하였으며, 교사 개인의 소방안전의식에 대해서는 평균이상으로 생각하는 것으로 나타났다. 유아교육기관에는 대부분 소방안전교육계획이 수립되어 있으며, 소방안전교육을 위해서는 관찰 견학 수업을 가장 많이 선호하는 것으로 조사되었다. 유아교사들은 현장체험 및 실기실습상의 어려움과 소방안전에 관한 교육 자료의 부족에 대하여 가장 어려워하는 것으로 조사되었으며, 이에 유아를 위한 소방안전 교육자료의 개발보급을 요구하고 있었다.
Abstract
This study intends to raise the fire safety awareness level which the teachers have in infant schools. The results of the study are as follows. The early childhood teachers consider the fire safety awareness level of our society low, though their fire safety awareness level be above the average. The education program for the fire safety is mapped out and the teachers prefer an observation class and a field trip for the program in almost infant schools. The early childhood teachers have difficulty acquiring the knowledge for the field experience and work and getting teaching aids for the fire safety. Therefore the early childhood teachers extremely much desire teaching aids for infants to be developed and diffused.
Key Words: Fire safety, Early childhood teachers


ABOUT
BROWSE ARTICLES
EDITORIAL POLICY
AUTHOR INFORMATION
Editorial Office
Room 906, The Korea Science Technology Center The first building, 22, Teheran-ro 7 Gil, Gangnam-gu, Seoul, Republic of Korea
Tel: +82-2-555-2450/+82-2-555-2452    Fax: +82-2-3453-5855    E-mail: kifse@hanmail.net                

Copyright © 2025 by Korean Institute of Fire Science and Engineering.

Developed in M2PI

Close layer
prev next