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Int J Fire Sci Eng > Volume 31(2); 2017 > Article
Fire Science and Engineering 2017;31(2):101-105.
DOI: https://doi.org/10.7731/KIFSE.2017.31.2.101    Published online April 30, 2017.
소방홍보 만족도와 효과측정에 대한 연구
정무헌, 박인선
1한국소방안전협회
2중앙대학교 교양학부
Study of the FireFighting publicity Satisfaction and an Estimate of the Effects
Jeong Mu Heon, Park In-seon
1Korea Fire Safety Association
2Chung-Ang University
요약
본 연구는 효과적인 소방홍보를 위하여 소방홍보 만족도와 홍보효과를 측정하고 소방안전의식 수준이 소방홍보 만족도에 어떤 영향이 있는지, 소방홍보 만족도는 소방홍보효과에 영향을 주는지 분석하였다. 소방홍보를 접한 국민을 대상으로 만족도를 조사한 결과 58.5점으로 보통수준에서 약간 높은 것으로 나타났다. 소방홍보 효과를 측정한 결과 소방안전의식이 전반적으로 증가하였으며 그중 소화능력의 향상이 가장 높게 나타났다. 홍보매체별 소방안전의식의 향상은 인터넷/스마트폰이 가장 높았으나 효과적인 소방홍보매체로는 언론매체를 선호하였다. 소방안전의식 수준이 소방홍보 만족도에 미치는 영향력은 유의미하지 않으며 소방홍보 만족도는 홍보성과로 이어지고 있는 것으로 나타났다.
Abstract
This study examined the firefighting publicity satisfaction (FFPS) and the effects of firefighting publicity (EOFFP) on efficient firefighting publicity (FFP). In addition, the relationship between FFPS and EOFFP was analyzed. The result of the investigation of the FFPS was 58.5 points, which was slightly higher than the medium. The result of EOFFP revealed an increase in fire safety consciousness. In particular, the fire extinguishing ability was higher than the other item. The most powerful FFP method in raising fire safety consciousness was the Internet/Smart phone. Another effective and favorite method of FFP was the media. Fire safety consciousness did not influence the FFPS but the FFPS had an impact on the EOFFP.
Key Words: FireFighting Publicity Satisfaction, Effects Of Fire Fighting Publicity, Fire Safety Consciousness, Survey Research


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